Áremelés, csökkentésnek álcázva

A szakminiszter úgy védi a falusi lakosság tömegközlekedését, hogy az eddig 11 900 forintért vásárolt bérletért majd hamarosan 18 900 forintot kell fizetni. Ki van a célkeresztben?

A szakminiszter szerint az eladott bérletek 90 százaléka vármegyés vagy országos, amiből arra a megfejtésre jutott, hogy akkor minden más bérletet meg kell szüntetni, hiszen nincs értelmük. Az a 10 százalék, aki nem ezt a két bérletet vásárolja, akkor ezek szerint nem tud számolni? Vagy a miniszter nem tud számolni?  

Megelőlegezem, hogy a helyzetünk speciális. Idősebbek vagyunk 25 évesnél, de még nem vagyunk 65 évesek. Semmilyen kedvezményre nem vagyunk jogosultak, tehát teljes áron jutunk hozzá a tömegközlekedéshez. A lakóhelyünk egy falu, ami megyehatáron van. A legközelebbi város a másik megyében van, míg a megyén belüli első város kb. kétszer annyira. Semelyik helyzettel nincs bajom, de nézzük meg, hogy milyen ára van a közlekedésnek most, illetve mi lesz a bejelentett változások után, mely elvileg egy olcsóbb helyzetbe hozott minket.

Gyorsan le is írom a lényeget, tehát az eredményt, hogy mennyiért utazhatunk ebben a negyedévben és mennyire változik meg ez a bérletreform eredményeként. Az utazás ára az oda-vissza távolságra került kiszámításra:

  • Ma autóval a legközelebbi városba 780 forintért utazunk. Az év többi részében is így lesz.
  • Ma busszal a legközelebbi városba 2000 forintért vehetünk jegyet. Az év többi részében ez 2800 forint lesz.
  • Ma busszal a legközelebbi városba 23800 forintért vásárolhatunk bérletet. Az év többi részében ez 37800 forint lesz.

Az autóhasználat ára az üzemanyagárakon múlik, de mivel az év többi részében nem kell majd fűteni a kocsiban, még olcsóbb is lesz. A bérletreform miatt a jegyes utazás 40 százalékkal, a bérletes utazás pedig 59 százalékkal fog drágulni.

berletref.jpg

A szakminiszter nem tudom, hogy tévedett-e vagy hazudott, de ez a bizonyos "olcsósítás" enyhén szólva nem jön ki. Akkor jönne csak ki, ha megmaradnának a 25 km-esnél rövidebb utakra kitalált bérletek. Más esetben annak a bizonyos 10 százalékos bérletesnek elég komoly áremelést hoz a bérletreform. Persze a "nincs értelme" megtartani a többi bérletet és az olcsóbb utazás nem egyenlő egymással.

A levezetést is mellékelem, ha esetleg valakit érdekelnek a számok

Autóval

A legközelebbi város oda-vissza 30 km. Ezt a kaputól az ottani gyakran látogatott boltig számolom. Ha a megyén belüli városba mennénk (ami egyben a járásunk székhelye is) vásárolni, az oda-vissza 64 km lenne. Most nem tudom mennyi a gázolaj literje, de 650 forinttal számolok. Mivel tél van és hideg, ezért megy a fűtés is, tehát nagyobb a fogyasztás. Minden egyes km így jön ki 26 forintból.

Vagyis:

  • a legközelebbi város elérése autóval 780 forint;
  • a megyén belüli első város elérése autóval 1664 forint.

Ebből ketten utazunk, háztól a bolt parkolójáig, majd vissza. Közben csend, nyugalom és tisztaság van, gyaloglás semmi, időben és vásárlási mennyiségben semennyi korlát nincs. Mindezeknek van jelentősége. Arról nem beszélve, hogy végig egy-egy kényelmes fotelben ülünk.

Az első negyedévben busszal, a legközelebbi városba

A legközelebbi városba 5 járat indul egy nap, egyáltalán nem egyenletesen elosztva. Az indulási időpontok az alábbiak:

  • 5,40
  • 9,20
  • 12,45
  • 16,45
  • 18,20.

A menetidő 27 perc, számoljunk fél órával.

A visszafele utazáshoz ezeket az időpontok adottak:

  • 4,45
  • 8,30
  • 11,15
  • 15,45
  • 17,45.

Ha az utazási módokon elmélkedik valaki, akkor látnia kell azt is, hogy az egyes indulási időpontok mekkora időablakot tesznek elérhetővé a városon belüli ügyködésre:

  • 5,40 esetében érkezés 6,10-re, 8,30-as busszal lehet visszajönni: 140 perc.
  • 9,20 esetében érkezés 9,50-re, 11,15-ös busszal lehet visszajönni: 85 perc.
  • 12,45 esetében érkezés 13,15-re, 15,45-ös busszal lehet visszajönni: 90 perc.
  • 16,45 esetében érkezés 17,15-re, 17,45-ös busszal lehet visszajönni: 30 perc.
  • 18,20 esetében érkezés 18,50-re, de aznap már nincs vissza busz.

A városi buszmegálló és a bolt között 4,6 km a távolság (oda-vissza), ami a városi helyi közlekedés hiányában eléggé szűkre szabja a lehetőségeket. Néha én (kalandvágyból) ezt megcsinálom, de értelmes ember nyilván autóval fog járni vagy sehogy.

Ilyen menetrend mellett az ember eleve gondolkodik azon, hogy akar-e busszal menni a városba, de ettől most tekintsünk el.

Amennyiben a buszvezetőnél veszem a jegyet, akkor egy oda-vissza utazás 1 főnek 1000 forint, 2 személynek 2000 forint

A buszon nem biztosított az ülőhely, hiszen örülni kell annak, hogy egyáltalán van és elindul akkor is, ha az utasok állnak. Az iskolások miatt egyébként tényleg nincs ülőhely, de iskolai szünet idején szokott lenni. A boltban sokszor csak a pénztárnál derül ki mennyi idő alatt oldható meg a boltból való kijutás. A buszvezetők nem kedvelik a sok csomagos utasokat, így maximum 2-2 szatyrot tudunk magunkkal vinni. A ház és a buszmegálló között is kell gyalogolni, de az oda-vissza 600 méter az semmiség a többihez képest. Ezek azért súlyos érvek a busz ellen, mely ráadásul jóval drágább is.

Amennyiben veszek országbérletet, akkor havonta 18900 forintba kerülne. Ha megyebérlettel utaznék, akkor egyszer kellene fizetnem az út hosszabb részére a megyebérletért 9450 forintot, valamint a maradék (másik megyén belüli) útra 5940 forintot. Ezzel a kombinációval 15 390 forint lenne az utazás, de mivel ketten vagyunk, ez 30780 forint. Láthatóan az országbérlet és a megyebérlet eléggé nem a mi helyzetünkre lett kitalálva.

Ugyanis olcsóbb a teljes szakaszra megvenni a bérletet, mert az "csak" 11900 forint, persze 1 személynek, de ketten vagyunk, ami 23 800 forint. Előny a viszonylagos korlátlanság, hiszen 1 hónapon át annyit utazok, amennyit csak akarok, na meg amennyi busz jön. A buszok menetrendje miatt napi többszöri utazás nehezen fér bele. Ebből az árból 30 alkalommal megjárom a távolságot autóval.

Az év többi részében busszal, a legközelebbi városba

A buszvezetőnél váltott jegyek ára nem a km miatt, hanem a készpénz miatt fog emelkedni. Ez azt jelenti, hogy kettőnknek egy oda-vissza utazás +800 forint lesz. Vagyis az utazás díja 2800 forintra fog változni 2 személy esetében. Értem, hogy a mindenkori hatalom rá akarja kényszeríteni a bankkártyázásra az embereket, de ennek lennének minimális feltételei. Például amíg itt nincs működő ATM (esetleg 2), addig erről értelmetlen beszélni (magyarul azon kevesek közé tartozunk, akiknek nincs bankkártyája). A jegyes utazás tehát 40 százalékkal drágul. Ez amúgy stimmel, hiszen a szakminiszter csak a bérletek olcsósítását lengette be.

Az új napijegy ára nekünk az 5000 forintos kategória lenne, mivel megyehatárt lép át a busz, így az nem lenne olcsóbb a jegyvásárláshoz képest. De hagyjuk a jegyet, nézzük a miniszter szerint olcsóbb bérletet!

Ha bérletet szeretnék majd vásárolni, akkor azzal kell kalkulálni, hogy csak a megyés és az országos bérletek lesznek. Mivel a legközelebbi város két megyebérletet igényel, ezért az országos bérletet kell megvenni. Ez 1 főnek 18900 forint, két főnek tehát 37800 forint. Ebből a pénzből 48 alkalommal utazunk oda-vissza kocsival, tehát irreálisan nagy összegről van szó.

Mivel a többi bérlet a bejelentés szerint eltűnik, ez valójában egy áremelés, hiszen eddig 1 embernek a havi bérlet 11900 forint volt, mostantól pedig 18900 forint lesz. A bérletes utazás tehát 59 százalékkal fog drágulni. Bár azt sem kizárt, hogy a miniszter más valóságban él, ahol a 18900 forintért vett bérlet anyagilag előnyösebb, mint a 11900 forintért vásárolt.

A megyén belüli város elérése

Itt egy fontos kérdés az, hogy mennyi buszjárat van. Odafele 3 járat van. Reggel, délben és egy járat délután. Hajnal 5-kor, 12-kor és 15 óra környékén indulnak a buszok. A menetidő az első járatnál 1 óra, a másik kettőnél 45 perc. A visszaútra is 3 elvi lehetőség van. Ezek a járatok 11-kor, 14,30-kor és 17,40-kor indulnak.

Az első esetben leszállok reggel 6-kor és van 5 órám intézkedni. A másodikban szűk 1,5 óráról van szó. Ez elvileg nem rossz, csak munkaidőre esik. A harmadik is munkaidős, ugyanúgy egy 1,5 órás intézkedést tesz lehetővé. Ez gyakorlati szempontból szóba sem jöhet rendszeres megoldásnak. Minden lamentálás csak elvi lehetőség, hiszen életidegen a menetrend.

Ma a jegy 2 embernek 2600 forint, ami az év többi részében a napijeggyel 2400 forint lesz. Ez csökkenés ugyan, csak nem lehet vele egy dolgozó, munkaidőhöz kötött embernek élni vele. Ráadásul ez a távolság autóval  1664 forintból jön ki. 

Összegzés 

Egyébként nem kevesen vagyunk, akik úgy élnek megyehatáron lévő településen, hogy a legközelebbi város egy másik megyében helyezkedik el. A miniszter által emlegetett 10 százalék szerintem pont az ilyen emberekből áll össze.

Minket pont nem érint ez az egész, mivel olcsóbb és kényelmesebb az autó. Néha kalandvágyból csinálok buszos utakat, persze az többe kerül, de félévente egyszer ennyi luxust megengedek magamnak.

Ettől függetlenül a falunkban elég sok 25 és 65 év közötti él, akiknek nincs autójuk és mivel a közeli városban van a munkahelyük, eddig bérlettel utaztak. Ma sokuk szitkozódott a miniszter úr széles mosollyal belengetett árcsökkentése miatt. Hogyan lehetséges az érintettek 1/10 részét ilyen látványosan semmibe venni?

Aztán megvilágosodtam. A miniszter azt mondta, hogy a minisztérium (idézem) "nem akarja szivatni a budapestieket..." Hát akkor mégis kiket? Ekkor esett le az, hogy a "nincs értelme" szófordulat hogyan jön ide. Tényleg nincs értelme 11 900 forintért eladni a bérletet, ha eladhatjuk 18 900 forintért is.